tractats - El govern central té firmats acords amb països no membres de la UE, com Mèxic i Tailàndia, que obliguen les aerolínies a volar exclusivament a Barajas recent L'últim dels 111 pactes es va firmar el 2003
David Portabella
L'aeroport de Barajas no només es veu beneficiat per l'aposta centralista d'algunes aerolínies, sinó també pels tractats que Espanya firma amb els països que no són membres de la UE. Aprofitant que els vols internacionals amb aquests països es regulen a través de tractats bilaterals, Espanya impedeix per llei volar directament des del Prat a ciutats com Mèxic, Miami o Bangkok i obliga les companyies aèries a operar aquests vols exclusivament des de Madrid, segons ha pogut saber l'AVUI i ha confirmat el ministeri de Foment.
Aprofitant l'acord de cel obert que negocien la UE i els Estats Units, el grup de l'Entesa Catalana de Progrés al Senat ha presentat una moció instant el govern espanyol a revisar els seus acords amb Estats que limiten els vols a Madrid. "Són tractats que distorsionen les lleis de mercat i hipotequen les companyies aèries en
obligar-les a utilitzar aeroports concrets", afirma el senador de l'Entesa Lluís Aragonès.111 tractats d'exclusivitat
Gràcies als 111 tractats subscrits pel govern espanyol, l'aeroport de Barajas té reservat per llei l'exclusivitat de volar a Mèxic D.F., Miami, Bangkok, Kuala Lumpur, Toronto o San Salvador, entre altres destins. Entre els acords firmats més recentment hi ha el de Mèxic. rubricat el 2003, mentre que els de Miami i Bangkok daten de 1991 i 1992, respectivament. L'Entesa, integrada pel PSC, ERC i ICV, vol forçar l'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero a revisar tots aquests acords sobre vols directes per "incloure-hi el màxim nombre d'aeroports espanyols possible", entre ells el del Prat. Des del ministeri de Foment, però, no volen respondre per ara sobre l'eventual ampliació.
En paral·lel, l'Entesa ha presentat una altra moció per exigir a AENA la màxima transparència a l'hora d'adjudicar la terminal Sud del Prat, que la societat civil catalana vol veure convertida en centre de vols transoceànics (hub). La moció reclama al govern que garanteixi el concurs públic i la presència de la Generalitat a la mesa de contractació.