• Amb un traçat d'1,4 quilòmetres, el nou transport es va inaugurar a l'octubre
JULIA CAMACHOSEVILLA
Des de finals d'octubre, els sevillans compten amb una nova diana per a les seves bromes. La ciutat pot presumir de ser de les poques del món a disposar d'un tramvia que no arriba als dos quilòmetres de recorregut. Aquest dispendi, que li ha costat a les arques municipals i regionals més de 80 milions d'euros, té a més una característica especial: catenàries de posar i treure en ocasió de les festes tradicionals de la ciutat. Aixecar la meitat del traçat perquè desfilin els seguicis processionals li costarà aquest any a l'ajuntament 130.000 euros més.El tramvia, batejat com a Metrocentro, és l'únic mitjà de transport per accedir al centre neuràlgic de la ciutat, dins del seu ambiciós projecte de convertir en zona de vianants l'entorn de la catedral i l'Arxiu d'Índies (una àrea de 40.000 metres quadrats). El pla ha creat no poques polèmiques.
CARRERS MOLT ESTRETSLa Junta d'Andalusia i l'ajuntament van invertir més de 80 milions en la construcció dels 1,4 quilòmetres actuals de traçat --sí, tot just 1,4 quilòmetres de recorregut--, que augmentaran a quatre en els pròxims tres anys gràcies als projectes d'ampliació que l'enllaçaran amb estacions de metro, autobús, ferrocarril i fins i tot aeroport. No obstant, quan arribi aquest moment, el traçat del tramvia se solaparà en un 70% amb el recorregut de Rodalies o el metro. El problema sorgeix quan l'ajuntament reconeix ara que no sap com ficar tècnicament el tramvia pels estrets carrers del centre.Però sens dubte el que crida més l'atenció és que el tramvia quedarà inutilitzat més de la meitat del seu recorregut --que quedarà reduït a uns 750 metres-- durant la celebració d'una de les festes assenyalades de Sevilla, la Setmana Santa, al coincidir el traçat amb el recorregut oficial de les confraries. Entre el transport i les processons, la capital andalusa elegeix les processons. Aquesta aturada també es produïa amb el servei de bus en anys anteriors, però el 2008 i el 2009 la situació arribarà a un punt surrealista, ja que s'haurà de desmuntar gairebé la meitat de les catenàries per facilitar el trànsit dels passos amb les imatges religioses. La mesura suposarà tres setmanes d'inactivitat: la de la festivitat, una altra per desmuntar-ho i una altra per muntar-ho.
ELS COMPTES
La calculadora municipal treu fum amb tants comptes. Als 130.000 euros per treure
les catenàries per Setmana Santa cinc mesos després d'instal.lar-les, s'hi sumen ara gairebé 700.000 euros més per substituir les actuals, d'estil molt modern, per unes altres d'estil clàssic més d'acord amb l'entorn.Però també aquestes tenen els dies comptats. Per mitigar l'impacte visual, l'ajuntament va incloure en el plec de condicions que l'empresa adjudicatària havia d'usar aquest sistema de forma provisional en el tram afectat mentre trobaven una forma alternativa d'alimentació dels vagons. La pega, critiquen des de l'oposició, és que el recorregut tan escàs que realitza impedeix acumular l'energia suficient que permeti moure el comboi de forma autònoma i en condicions òptimes. És a dir, arrossegant els vagons i amb l'aire condicionat funcionant, cosa que és imprescindible perquè es pugui fer servir a la ciutat. Sevilla, no hi ha dubte, té un tramvia especial.